Anormal Gebelik Oluşumları

Boş gebelik nedir?

• Gebeliğin 4-6 haftasında ultrasonda gebelik kesesi görülür, 6. haftadan sonra en geç 7. haftaya kadar bu kesenin içerisinde embriyonun yani bebeğe ait yapının görülmesi gerekir.
  • Boş gebelik dediğimiz durum kesenin büyümesine ve belli bir boyuta gelmesine rağmen içerisinde bebeğe ait yapının yani embriyonun çıkmaması anlamına gelir.
  • Leke şeklinde kanamalar olabileceği gibi hiç bulgu vermeyip sadece ultrasonda anlaşılabilir.
  • Bu durum yumurta ile spermin birleştiği zamanda anormal giden bazı durumlar sonucunda oluşur yani önlenebilir değildir.
  • Sadece o döllenmeyi ilgilendiren bir bozukluk olduğu için sonraki gebeliklerde tekrarlama riski artmaz.
  • Tedavide tek yol kesenin kürtaj işlemi ile alınmasıdır.

Kimyasal gebelik nedir?

• Gebeliğin ilk haftalarında (4-5 haftadan önce) ultrasonda henüz gebelik kesesi görülmeden önce gebeliğin kaybedilmesidir.
  • Bu durum kanda bakılan gebelik testi Beta hCG düzeyinin yükselmesi gerekirken düşmesi ile anlaşılır.
  • Sadece biyokimya laboratuvar testiyle  (Beta hCG) anlaşıldığı için kimyasal gebelik denmiştir. Ultrason bulgusu henüz yoktur.
  • Döllenmiş yumurtanın rahime daha yerleşip çoğalması gerçekleşmeden kaybedilmesi anlamına gelir.
  • Gebelik testi yaptırmayan çoğu kadın durumu anlamadan adet olduğunu düşünür. Bu nedenle sessiz düşük de denir.
  • Bu kadınlar normal adet gününden çok kısa bir süre sonra adet görür. Kanama miktarı genellikle normaldir, bazen biraz fazla olsa da düşük yapıyormuşcasına aşırı bir kanama beklemeyiz.

Üzüm gebelik (Mol gebelik) nedir?

• Gebelik ilk oluşurken yani döllenme anındaki sperm ve yumurtanın yanlış birleşmesi sonucu oluşur. Bu nedenle önlenebilir bir durum değildir.
  • Anormal kromozom birleşmesi olayı sonucu plasentanın (bebeğin eşinin) aşırı büyüyüp rahimin içini doldurması ve üzüm gibi kistik görülmesinden dolayı bu adı alır.
  • Plasenta daha büyük olduğu için bu kadınlarda gebelik testi Beta hCG yükselişi normalden daha hızlı olur ve çok yüksek değerlere ulaşır.qq
  • Iki tipi vardır.
  • 1-Komplet (tam) Mol : sadece bebeğin plasentasının küçük küçük kistler şeklinde aşırı büyümesi bebeğe ait yapı hiç oluşmamasıdır.
  • 2-Parsiyel (kısmi) Mol: anormal büyüyen plasenta yanında bebeğin de oluşup büyümesidir. Burda bebeğin kromozom sayısı normalden fazladır. (herkes gibi 46 değil 69 dur, buna trizomi denir) . Bu nedenle bu bebeğin sağlıklı olup doğması mümkün değildir. Çoğunlukla anne karnında kendiliğinden kaybedilir.
  • Kanama, üzüm tanesine benzer parçalar düşürme gibi belirtiler olabileceği gibi hiç bulgu vermeyip ultrasonda anlaşılabilir. Hatta parsiyel mol ultrason da da anlaşılmayıp kürtaj sonrası bebekten yapılan genetik incelemede trizomi tespit edilmesiyle anlaşılabilir.
  • Kesin tanı alınan parçanın patolojik incelemesi ile konulur.
  • Tedavide rahimin içi kürtaj işlemiyle boşaltılır ve alınan örnek patolojiye gönderilir. Bu kistik dokunun alındıktan sonra tekrar çoğalma riski vardır. Bu nedenle kanda Beta hCG düşüşü takibe alınır, rahimde üzüm tanesi gibi kistik yapıların tekrar çıkıp çıkmadığı ultrasonda takip edilir.
  • Bu kadınların Beta hCG sıfır olduktan sonra 1 yıl boyunca korunmaları ve gebe kalmamaları şarttır.
  • Tekrarlama olasılığı yaklaşık 10 kat artmıştır.

Dış gebelik nedir?

• Gebelik kesesinin normalde olması gerektiği gibi rahim içerisine değil de başka bir yere yerleşmesidir. Bu başka yer %95 oranında tüplerdir.
  • Dış gebelik hayati önem taşır; detaylı bilgiye dış gebelik konulu yazımdan ulaşabilirsiniz.