5 Soruda Vajinit

Vajinit nedir?

Vajendeki enfeksiyon ve iltihabi durumların genel adıdır.
Vajende normalde bakteri ve mantar gibi çeşitli organizmalar denge halinde yaşar. 'Normal vajinal flora ' dediğimiz bu ortam asidik yani düşük pH 'lı bir ortamdır. Vajinal pH değişiklikleri vajendeki bu doğal dengenin bazen mantarlar bazen zararlı bakteriler lehine bozulmasına yani vajinite neden olur.

Vajinit nasıl bulgu verir?

Vajinal bezlerin salgıladığı saydam, şeffaf-beyaz bir akıntı vardır. Bu salgı vajenin doğal ıslaklığını sağlamak içindir. Akıntının miktarı ergenlik, gebelik, menopoz, adet dönemi gibi kadının hormonel durumuna göre değişiklik gösterebilir.
Akıntının kötü kokulu olması, sarı - yeşil, gri yada kanlı gibi renk değişiklikleri  göstermesi,  bol miktarda beyaz ve partiküllü olması normal değildir.
Özellikle de beraberinde;

--Vajende yanma, acıma, kaşıntı olması,

--Cinsel ilişki sırasında ağrı yada kötü koku hissedilmesi,

--Kasık ağrısı olması,

--İdrar yaparken yanma olması ; muayene gerektiren durumlardır.

Vajinit tedavi edilmediğinde üst genital organlara yani rahim,tüp ve yumurtalıklarda ilerleyerek kronik kasık ağrısı ve tüplerde tıkanıklık sonucu kısırlık sebebi olabilir. Bazı vajinitler gebede düşüğe, erken doğuma, suların erken gelmesine sebep olabilir. Bu nedenle gebelikten önce yada gebelik sırasında tespit edilirse tedavisi gerekir.

Sık vajinit yaşıyan kadınlar ne yapmalı?

Vajinal florayı bozan bazı alışkanlıkları sorgulanmalıdır.Varsa değiştirmesi gereken bu alışkanlıkların başlıcaları :genital bölgenin sabun ile yıkanması,vajinal duş dediğimiz vajenin içinin yıkanması,sentetik yada naylon kumaştan ve sıkı  iç çamaşırı kullanılması, sentetik günlük ped kullanılması, yanlış  tampon kullanılması olarak sayılabilir.
Vücut direncinin düştüğü durumlarda  , antibiyotik kullanımında, gebelerde ve şeker hastalarında vajinit görülme sıklığı artar.
Vajinal mantar enfeksiyonu tedaviye dirençli yada sık tekrarlayan kadınlarda şeker hastalığı araştırılması için açlık kan şekerinin bakılması önerilir. Çünkü vajinal sıvılarda glikojen artışı oradaki zararlı mikroorganizmaların beslenmesini sağlar.
Tekrarlayan vajinit görülen kadınlar için en uygun gebelikten korunma yöntemi vajinite karşı koruyucu olduğu bilinen prezervatif yada doğum kontrol haplarıdır. Spiral kullanımı enfeksiyon oranını arttırır.
Tekrarlayan vajinit görülen kadınlarda cinsel yolla bulaşan hastalıklarla ilgili ileri testler gerekebilir.
Tekrarlayan vajinit görülen kadınların eşlerine de tedavi vermek çiftler arasında bulaşma olasılığını azaltır.

Vajinite karşı alınabilecek önlemler?

Genital bölgenin kuru tutulması (duştan sonra yeterince kurulanması, sık iç çamaşır değiştirilmesi, ıslak mayoyla oturulmaması gibi.. )
Pamuklu iç çamaşırı giyilmesi,
Genital bölgenin tuvalet temizliğinin önden arkaya doğru yapılması ( böylelikle makat bölgesindeki bağırsak bakterileri vajenin girişine taşınmamış olur) ,
İç çamaşırların yüksek ısılarda yıkanması ve gerekirse ütülenerek iyice kurumasının sağlanması,
Genital bölgeye alerjen olabilecek parfüm, krem, duş jeli gibi ürünler uygulanmayarak, bölgenin temizliği için özel üretilmiş pH ı düşük, alerjen içermeyen ürünlerin kullanılması

Tedavisi nasıldır?

Ağızdan alınan antibiyotik, mantar ilaçları, vajene uygulanan krem, jel, ovul gibi ilaçlar yada dış genital bölgeye uygulanan kremler önerilir.
Bazı vajinitlerde eş tedavisi de gerekir.