Hamilelikte Anne Adayındaki Doğal Değişiklikler ve Çözümler

İlk 3 ay:

Bebeğiniz henüz çok küçük o yüzden daha çok bebeğe bağlı değilde oluşan hormonel etkilerle bazı değişiklikler hissedilir.
Bunların başında yorgunluk ve uyuma isteği gelir. Öyle ki koltukta konuşurken aniden uykuya dalabilirsiniz.
Adet öncesi dönemdekine benzer hisler olur, her an adet olacakmış gibi gerginlik ve sinirlilik ya da  duygusallık olabilir.
Rahimin yavaş yavaş büyümesine bağlı kasık ağrıları olabilir. Beraberinde kanama yoksa endişelenmenize gerek yok.
Göğüslerde hassasiyet , dolgunluk ve ağrı olabilir.
Su tutulumuna bağlı vücutta şişkinlik hissi bir-iki kilo artışı olabilir  ve 3.aya doğru daha bol kıyafetler giymek gerekebilir.
İlk üç ay bulantı ve kusmanın en yoğun yaşandığı dönemdir. Bulantı ve kusmayı hiç yiyemeyecek ve sıvı alamayacak düzeyde yaşayan anne adaylarında tedavi desteği gerekir daha hafif formları doğal kabul edilebilir. ( Bu konuda daha detaylı bilgi için  gebelikte bulantı kusma konusunu okuyabilirsiniz).
Hem hormonların etkisiyle hem de gebelik haftası ilerledikçe rahimin idrar torbasına yaptığı baskıyla sık idrara çıkma beklenen bir durumdur. Bu durum ilerleyen haftalarda da sizinle olacak  çünkü bebek büyüdükçe böbrekler buna adapte olmak için iki kişilik çalışacaklar. İdrar yaparken yanma yada idrar tutarken, acıma ,kasık ağrısı olmadığı sürece sık çıkmanın bir önemi yoktur.
Tansiyon düşüklüğüne bağlı baş dönmesi , göz kararması, bayılma hissi Bu endişelenecek bir durum değil sadece bayılıp kendinize zarar vermemek için bu hisler olduğunda uzanıp ayaklarınızı yükseğe kaldırıp, tuzlu bir ayran ve bol bol su içmek faydalı olacaktır.

4.ay:

İkinci hamileliklerini taşıyan tecrübeli anne adayları bebek hareketlerini hissedilebilecektir, ilk gebeliği olan anne adayları daha geç hissedebilirler.
Bulantılar azalmış yada geçmiştir fakat rahim büyüdükçe mide ve bağırsaklara olan etkisiyle gaz, hazımsızlık, kabızlık başlayabilir. Yemeklerden sonra yedikleri ağzına geliyor gibi bir his (reflü) ve üst karında yanma , ekşime hisleri, ağızda acı bir tat olabilir. Bu durumlar anne adayında rahatsızlığa yol açar , az az sık sık yemek, yüksek yastıkla yatmak , yatmadan 2-3 saat önce yemeyi bırakmak faydalı olur, ayrıca doktorunuzla  paylaşırsanız size mide asidini azaltan güvenli  ilaçlar tavsiye edecektir.
Diş etlerinde kalınlaşma ve kanama olabilir. Diş fırçalamayı aksatmadan , yumuşak kıllı bir diş fırçası kullanmalısınız.
Gebelerde burun kanaması olabilir. Bu durumda, başparmak ve işaret parmağınızla burun kanatlarını 5-10 dakika sıkarak yada pamukla tampon yapmak , bu sırada dik oturup başınızı öne eğerek beklemek genelde yeterli olur.
Kalbiniz daha hızlı atıyor, nefes alışverişini daha derin olabilir. Çünkü artık kalp ve akciğerleriniz de iki kişiye yetmeye çalışıyor.
Kan hacminiz artmaya başladı, Buda kalbin yükünü arttırıyor.

5.ay

Rahim göbek seviyesine kadar büyümüş ve göbek belirginleşmiştir. Bebek hareketleri hissedilmeye başlanmıştır .
Karın cildinin gerilmesiyle ciltte çatlak oluşumu başlayabilir , bunu önleyen krem yada yağ formundaki ürünlerden kullanmaya artık başlayabilirsiniz, hatta bazı anne adaylarında  cilt yapısından , genetik yatkınlıktan yada hızlı kilo almasından dolayı daha erken başlamak gerekebilir, bu çatlaklar karın dışında, kalça, bacak iç yüzü ve göğüslerde de oluşabilir. Kimde ne kadar çatlak olacağı daha çok genetik yatkınlığa bağlıdır. Bu çatlakların oluştuktan sonra tedavisi oldukça güçtür bu nedenle baştan önlem almanızı tavsiye ederim. Ürünler masaj ile cildin nemli kalmasını sağlayacak şekilde, çatlama olasılığı olan her bölgeye günde bir yada sonlara doğru iki kez uygulanmalıdır. Evde hazırlayabileceğiniz badem yağı, zeytin yağı, kakao yağı karışımı kullanmanız size verebileceğim basit bir tarif olabilir.
Göğüslerde büyüme ve ağrı devam ederken meme başı da belirginleşip koyu renk alabilir. Etrafındaki toplu iğne başı gibi cilt kabartılarının çıkması da doğaldır. Özellikle son aylarda meme başından süt gelebilir ki endişelenmeyin, vücudunuzun emzirmeye hazırlandığının göstergesidir.
Cilt renginde değişiklikler başlayabilir. Örneğin yüzde gebelik maskesi dediğimiz koyu renkli lekelenmeler, bazen kırmızı damarsal lekeler olabilir. Bunu azaltmak için özellikle yaz aylarında güneş koruyucu kremler kullanmalısınız. Karın cildinde orta hatta koyu renkli bir çizgi belirebilir.  Göbek deliğiniz gerilip etrafındaki yüzeyel damarlar belirgin hale gelebilir. Genital bölge ve koltuk altında da renk koyulaşması görülebilir. Endişe etmeyin tüm bu renk koyulaşmaları doğumdan sonra kaybolur.
Göbek yada diğer vücut bölümlerinde tüylenme  artışı olabilir. Bunlar genellikle ince tüylerdir ve doğumdan sonra dökülür. Epilasyona gerek yoktur.

6.ay

Bacaklarda varis ve belirginleşmiş kılcal damarlar oluşabilir ve gittikçe artabilir. Diz üstü varis çorabı giymek ve fırsat buldukça yükseğe kaldırarak dinlendirmek faydalı olacaktır.
Karın büyüdükçe vücudun ağırlık merkezi yer değiştirir . Bütün kemiklerin, eklemlerin ve omurganın yükü artmıştır. Eklem aralıkları gevşemiş omurganın eğriliği artmıştır bunlara bağlı bel ağrısı, kalça ağrısı, eklem ağrıları olabilir. Bunu azaltmanın yolu düzenli yürüyüş ve egzersiz olabilir.
Özellikle geceleri bacaklara kramp girmesi uykudan uyandırabilir. Bu durumda doktorunuza danışarak kalsiyum, magnezyum gibi mineral takviyeleri başlayabilirsiniz.
Aşırı terlemeler başlayabilir. Gebelik döneminde ter bezleri normalde olduğundan daha fazla çalışır. Vücudun kan hacmi artmıştır bu nedenle terlemeyle de sıvı kaybı olur. Terleme vücudu toksik maddelerden arındırmak içindir, böylece karaciğer ve böbreklerin yükü azaltılmaya çalışılır. Yine de yakın zamanda tiroid hormon düzeylerinize bakılmamışsa bakılması gerekebilir. Rahatlamak için daha sık sık ılık duş alabilirsiniz ve mutlaka bol su tüketmelisiniz.

7.ay

Ödem nedeniyle el, kol ve bacaklarda sinir sıkışmaları olur , buna bağlı özellikle uykuda yada sabahları hissizlik, uyuşukluk, ağrı olabilir.
Ellerde, ayaklarda ve yüzde ödem giderek artacaktır. Buna tansiyon yüksekliği eşlik etmiyorsa ve hafif bir ödem ise doğal karşılanır , artık yüzük, bilezik gibi aksesuarları kullanırken sıkışmalara karşı dikkatli olmak ve bir numara büyük ayakkabı almak gerekebilir. Önlem olarak tuz kısıtlamak, bol sıvı tüketmek ve yürüyüşler faydalı olur. Tansiyon yüksekliği söz konusu olursa hemen doktorunuza bilgi vermelisiniz.
Gebelerde kabızlığa ve hemoroit oluşumuna eğilim vardır. Kabız olmamak için bol su tüketmek, posalı sebze ve meyve tüketmek, esmer ekmek (öncelikle tam buğday, çavdar yada yulaflı ekmek kullanmak) , sabahları ılık su ile kuru incir, kayısı yada erik tüketmek, keten tohumu, yulaf gibi lifli gıdaları tüketmeye çalışmak, probiyotik ( yararlı bağırsak bakterisi)  içeren gıdalar yada gıda takviyeleri kullanmak faydalı olur. Hemoroit varlığında makattan hafif kanamalar olabilir. Bunu doktorunuza iletirseniz krem yada fitil tavsiyesinde bulunabilir, varsa kabızlığı çözmeye yönelik güvenli ilaçlar tavsiye edebilir, gerek duyarsa genel cerraha yönlendirebilir. Kabızlık durumunda doktorunuza sormadan bağırsakları çalıştıran çaylar yada ilaçlar kullanmanız sakıncalı olabilir.

8.ay
Mevcut değişiklikler iyice artarken bir yandan artan vücut yüküne bağlı uyku problemleri başlar. Geceleri mümkün olduğu kadar sol yana yatmak bebek açısından en güvenlisidir. Sırtınıza ve dizlerinizin arasına yastık almak da daha konforlu bir uyku sağlayabilir. Dilerseniz hamileler için üretilmiş uyku yastıkları vardır.
Bebeğin göğüs kafesine yaptığı baskıyla solunum iyice güçleşir. Özellikle kilolu anne adaylarında horlama, uyku apnesi problemi olabilir. Bunun için yüksek yastıkta yarı oturur pozisyonda yatmak faydalı olabilir.

9.ay

İdrar torbasının üzerindeki yükün iyice artmasına bağlı gece gündüz sık idrar çıkmaya ek olarak fark etmeden idrar kaçırma normal karşılanır. Son aya gelmiş anne adaylarında idrar kaçırma, su gelmesiyle karışabilir. Bunu ayırt edememişseniz doktorunuza bilgi vermeniz yerinde olacaktır.
Göğüslerden süt gelebilir.
Hem artan vücut yükü, hormonel etkiler , hemde doğumun yaklaşmasıyla duyulan  endişe, huzursuzluk belki doğum korkusu  uykusuzluk problemini arttırabilir. Ilık duş almak, yemeyi içmeyi 2-3 saat önceden bırakmak, bazı geceler yatmadan önce rezene, papatya gibi bitki çayları içmek ve doğumla ilgili korku ve karamsarlıkları doktorunuzla paylaşıp bir kenara bırakmak faydalı olacaktır.

Not: Her anne adayı burada yazılan bulguların tümünü belirtilen aylarda yaşamayabilir yada hiç yaşamayabilir. Bunların yaşanması da yaşanmaması da son derece normaldir.