Hamilelikte demir eksikliği nedenleri? Nelere dikkat edilmeli? Nasıl beslenmeli? İlaç kullanmak gerekli mi?

Hamilelikte demir eksikliği nedenleri? Nelere dikkat edilmeli? Nasıl beslenmeli? İlaç kullanmak gerekli mi?

Gebelikte annenin kan hacmi artar, bu nedenle daha çok kan hücresi üretimi gereklidir. Bu kan hücreleri annenin her organına ve plasenta yoluyla bebeğe oksijen taşıyacak hücrelerdir ve üretimlerinde demire gereksinim vardır.  Şiddetli demir eksikliği anemisinde düşük doğum ağırlıklı bebek doğurma, anne karnında bebek ölümü, bağışıklık sisteminde zayıflama ve enfeksiyona yakalanma  oranı artar.  Gebeliğin son aylarında doğuma ( normal yada sezaryan) hazırlanmak için vücudun  demir depolarını  doldurulmalıdır.  Doğum sırasında kanama olduğunda kan değerleri düşmüşse kan nakli ihtiyacı olabilir. Anemisi olan anne adaylarında halsizlik yorgunluk çarpıntı toprak vb şeyleri yeme isteği gibi bulgular olabilir.

Anne adayları günde en az 2-3porsiyon demir içeren gıdalar almaya özen göstermelidir. Demir içeren gıdaların başında  Sakatatlar ve et gelir. et yiyemeyenler için Yeşil sebzeler, Kuru üzüm , pekmez, Fındık, fıstık, Yumurta, Kurubaklagiller sayılabilir.

C vitamini demir emilimini arttırır, bu nedenle demir ilacı yada demir içeren gıdalarla birlikte alınan portakal suyu, domates suyu, salata demirin vücuda alınma oranını arttırır.

Çay kahve kullanımı demirin vücuda geçişini azaltır o nedenle yemeklerden en az 1 saat sonra ve açık çay içilmelidir. Kalsiyumda demir emilimini azaltan bir mineraldir. Bu nedenle kalsiyum içeren ilaçlar, süt, yoğurt ile birlikte demir içeren yiyecek yada ilaçları almamak daha doğru olacaktır.

Gebelikte demir ihtiyacı  günlük 3-4 mg'dır ve  anne adayı  ne kadar demir içeren yiyeceklerle beslenirse beslensin  artan ihtiyacı gıdalarla karşılaması zordur. Bu nedenle her anne adayı özellikle son üç ayda  demir içeren ilaçlar kullanmalıdır.  Bu ilaçlarda ilk tercih ağızdan günde bir yada iki kez alınan tablet, kapsül yada şurup formları olan ilaçlardır. Bunun dışında bazı durumlarda  damardan verilen demir iğneleri tercih edilebilir. Kan ilaçlarının başlıca yan etkileri hazımsızlık, kabızlık , dışkı renginin  koyulaşması  sayılabilir. hastalar yan etkiyle karşılaşırlarsa bunu doktorlarıyla paylaşıp ilacı değiştirebilirler fakat ilacı kesmemeye özen göstermelidirler.

Vajinismus TedavisiGebelik Takibiİdrar Kaçırma TedavisiNormal DoğumSezaryen DoğumÇocuk Sahibi Olamama