Vajinismus

1- Vajinismus Nedir?

• Cinsel ilişkiye engel olacak şekilde vajinal kasların istemsiz olarak kasılması durumudur.
  • En temel belirtisi o an geldiğinde tüm vücutta kasılma, endişe, korku, tiksinme ve hatta ağlama hali olur. Bunların sonucunda kadın bacaklarını açılmalarını engelleyecek şekilde sıkıca kapatır ve eliyle eşini iter. Bu bir çeşit kendini savunma ve koruma çabasıdır.
  • Bu durum her cinsel ilişki denemesinde yaşanmaya devam eder. Kişi zamanla suçluluk,utanç, yetersizlik duygusu,kendine kızma, hayal kırıklığı gibi his ve düşüncelere kapılır.
  • Vajinismus görülme oranı ülkeden ülkeye değişim göstermektedir . Ülkemizde 10 kadından 1’i bu problemi yaşamaktadır.

2-Vajinismus Sebebi Nedir?

• En sık nedeni psikolojik kaygılardır. Bu kaygının sebebi değişkendir. Çoğunlukla çocukluktan itibaren bilinçaltına kodlanan cinsellik yada kızlık zarı ve ilk gece ile ilgili yanlış bilgiler, cinsellik ve kadın bedeni hakkında eksik bilgiler ve inanışlar bu kaygıya sebep olur . Bunun dışında yetiştiği aile ortamındaki ilişkiler, anne - baba ile ilişkilerde anormal durumlar, çocukluk döneminde travmatik bir yaşantı , gebelik korkusu, dinsel ve ahlaki yönden olumsuz şartlanma, obsesif yada sınır kişilik bozukluğu gibi pek çok sebep vajinismusa neden olan psikolojik etmenlerdir.

3- Vajinismus Tedavi Edilebilir mi?

• Vajinismus tedavi edilebilir geçici bir rahatsızlıkdır.
  • Sorunu kendiliğinden aşabileceği beklentisi ile zaman kaybetmeden erken çözüm arayışı içine giren çiftlerde çözüme kavuşturmak daha kısa sürede olur
  • Tedavide bir müdahale , girişim yada ilaç önerilmez. Yapılması gereken tek şey cinsel terapidir.
  • Aynı zamanda bir kez cinsel terapi ile ilgilenen kadın doğum uzmanı tarafından muayene edilerek kızlık zarının yapısı değerlendirilir. Çok nadiren sebep kızlık zarı ile ilgili anatomik bir sebeptir.
  • Terapiye eşler birlikte katılır ve duyarsızlaşma teknikleri (ev ödevleri ile), anatomik ve fizyolojik bilgilendirme, yanlış inançlarla çalışma ve eş ilişkisinin değerlendirilmesi ile tedavi sağlanır.

4- Kadında Cinsel İsteksizlik ve Uyarılma Bozukluğu Nedir?

• Cinsel isteğin çok az yada hiç olmaması cinsel isteksizlik , cinsel aktivite sırasında uyarılmanın gerçekleşmemesi ise uyarılma bozukluğu demektir.
  • Bazı kadınlarda bu kaçınma davranışı yaşam boyu iken bazılarında sonradan gelişmiş olabilir.
  • Kadınlarda genellikle eşi ile ilişkide sorunlara, duygusal yada cinsel doyuma ulaşmamaya tepki olarak isteksizlik yaşanabilir. Ayrıca aldatılma, boşanma gibi durumların yaşamiş olmak , eşine yetememe endişesi, kendisinin yada partnerinin stresli yaşamı, gebelik , emzirme dönemleri, çocuk bakımıyla ilgilenme, menapoza girmek , bazı ağır hastalık yada ameliyat geçirmek gibi sebeplerle cinsel isteksizlik gelişebilir.
  • Kronik bir hastalık, devamlı kullanılan bir ilaç yada genital organlarda organik bir sorun olup olmadığının araştırılması ardından psikolojik değerlendirme yapılır.
  • Tedavide kadının beyninde cinselliğe yer açmasını sağlamak, geçmişten gelen yanlış inanış ve toplumsal cinsel tabuları yıkmak, eşlerin ilişkilerine yönelik sorunları irdelemek ve çifti monotonluktan kurtarıcı önerilerde bulunmak faydalı olur.

5 -Ağrılı Cinsel İlişki (Disparoni) Nedir?

• Cinsel ilişki sırasında yineleyici ve devamlı genital ağrı olmasıdır. Kadın bu duyguyu acı,batma, yanma yada sancı diye de tarifleyebilir.
  • Kadınların üçte ikisi hayatının bir döneminde bu hastalığı geçirir. Bu kadınların bir kısmında altta yatan bedensel bir problem olabilir. Bu durumun kadın doğum uzmanı tarafından değerlendirilmesi ardından terapi ile ağrı algısı yaratan psikolojik sebepler araştırılır.
  • Organik sebepler arasında en sık vajinal kuruluk, genital organ enfeksiyonları, endometriozis, geçirilmiş genital bölge ameliyatları , vulvar vestibülit sayılabilir.